Jako, że to mój pierwszy post tutaj, to korzystając z okazji - kłaniam się nisko.
Na wstępnie zaznaczam, że zanim napisałem poniższe wypociny, sprawdziłem dokładnie całe forum + odwiedziłem wuja google itp. Może się okazać, że kilka dni w tym temacie to za mało, żeby samemu się czegoś dowiedzieć, ale pomyślałem, że chyba forum też jest od tego, nie? :wink:
Nie chcę robić bałaganu w tym topicu, ale chciałem pośrednio kontynuować wątek.
Korzystając z wakacji między zajęciami powziąłem za cel opanowania cine rendera w takim stopniu, żeby można było pomału zacząć moje wizki nazywać 'fotorealistycznymi'. Z AC korzystam już od 3 lat (i nawet chyba byłem na mini-kursie u cooper69 ), więc nie jest to dla mnie pierwszyzna, niejeden render też już za mną.
Rok temu sprawiłem sobie nowy sprzęt, głównie pod kątem mojego kierunku, jest to: MBP 13'', i5 2.7ghz, 16gb ram, iris 6100, 256ssd.
Z dotychczasowych dokonań i osiągów komputera byłem względnie zadowolony, lecz ostatnio komp przeszedł samego siebie w kontekście długości renderowania.
Ustawiłem próbną wizkę wnętrza mojej łazienki (w pliku znajdują się tylko elementy łazienki. reszta poczyszczona, tak jak i biblioteki itd) w rozdzielczości 1400x900, jakość i cienie: doskonałe.
Spodziewałem się, że może to zająć nawet i 5h, ale nigdy bym nie uwierzył, że poniższy render się mielił całe 55h...
Przeglądając to forum natknąłem się na wyżej wspomniany temat, gdzie Rafał udostępnił scenę z fotelami klera. Bez zmienionych ustawień mielił scenę 1h35minut - chyba antyrekord tego topicu...
Po zaptaszkowaniu ust. szczegółowych i rendera fizycznego>jakość próbkowania>wysoka, faktycznie robi szybciej (11min), ale efekt znacznie gorszy - straszne ziarno.
Już byłem gotowy zwalić całą winę na mój sprzęt (chociaż chyba nie jest najgorszy?), ale przed wysłaniem posta postanowiłem jeszcze sprawdzić te same ustawienia na stacjonarce: win10, xeon x5667 3.06ghz, 48gb ram, quadro 5000 i podobno hdd ustawione w raid0 - scena bez zmian ustawień szła TYLE SAMO co na laptopie - 1h35min, a po ustawieniu rendera fizycznego 3min, ale z ziarnem jeszcze gorszym niż na lapku :?
Niestety stare zdjęcia z tamtego topicu już wygasły, więc sam nie mogę porównać. Dlatego proszę, szanowni forumowicze, wskażcie mi drogę! Nie mam pojęcia co tu jest źle, a coś jest na pewno, skoro stacjonarny robi to w tym samym 'tempie'.
Padło tam jeszcze hasło 'turboboost'. O co w tym chodzi (wiem co to znaczy po angielsku)? Googlowałem OC na mbp, ale chyba tu nie ma takich rzeczy
PS. Żeby jeszcze nawiązać do problematyki działu - czy ktoś zauważył krzaki, co się dzieją na styku parkietu i płytek podłogowych? Zrobiłem podłogę z dwóch stropów i oczywiście nie nachodzą na siebie. Mimo to efekt jest taki, jakbym tam zrobił zakładkę min 2cm. Z kolei jak odsunę je od siebie, to mam dziurę w podłodze. Jakieś pomysły?
Z góry dziękuję za wszelkie propozycje i wybaczcie ścianę tekstu. To pozostałości po moich ciągotach humanistycznych i późnej porze
Jeśli to nie problem, to może wrzuć scenę wraz z ustawieniami do pobrania i wtedy uda się sprawdzić na innym sprzęcie i innej konfiguracji systemu dla porównania.
Na forum jest kilku specjalistów i przypuszczam, że coś wymyślą
Win 10, AMD Ryzen 7 2700X, RAM 16GB, GTX 1060 6GB, SSD 128GB + SSD 480GB i inne szpargały...
Coś ewidentnie nie tak, podeślij scenkę jak poprzednik pisał. taki render jak twój powinien robić w czasie liczonym w minutach i to bliżej 10 niż 50, wrzucam render który się liczył około 1h na porównywalnym sprzęcie a zdecydowanie mam sporo rozmytych odbić (które poza ekstremami, spowalniają najbardziej). Niestety te ustawienia doskonały sredni itd. były chyba robione pod starsze wersje silnika i nie w pełni wykorzystują nowe możliwości.
Link do scenki tutaj.
Z tym, że to coś waży 130mb i nie mam jak bardziej tego odchudzić
W tej łazience na pewno mocno nabroiłem z tymi drobnymi czarnymi kafelkami na prawej ścianie. One się robiły zdecydowanie najdłużej.
Jednak problem nie leży (moim zdaniem) w samym tym pliku, tylko gdzieś w ogólnych ustawieniach renderingu.
Przypominam, że na dwóch komputerach podanych wyżej, scena Klera (od Rafała) renderowała się półtorej godziny, gdzie inni mieli czasy od 20 do 60 minut max - bez żadnej zmiany ustawień.
Wiem, że AC został stworzony w taki sposób, żeby render szedł w tle, gdzieś obok i nie zakłócał dalszej pracy, ale może istnieje możliwość, żeby zaburzyć trochę ten balans? Bo na dobrą sprawę ja robię wizki już po zakończonej pracy nad projektem. Jeśli zmieniam coś w teksturach czy w drobniutkich detalach, to i tak zaznaczam sobie mały obszar, który renderuje się po 10-20sek, więc i tak w pełni "oddaję się" renderowi. A może przynajmniej to by przyspieszyło pracę
btw. Pietruh, świetny ten Twój render. Dokładnie w moim klimacie i do takiego poziomu dążę!
Jeszcze jak powiedziałeś, że robił się 1h, to już w ogóle się załamałem
Mniejsze rzeczy - wywal elementy z bilioteki wewnętrznej wczytaj je jako zewnętrzne - odchudź trochę ilość tych bibliotek bo to zżera ram
Dlaczego renderujesz w pionie kamerę z obrotem o 90 st ? możesz sobie przecież ustawić kadr jako pionowy wraz z ustawieniami i zapisać widokiem.
Światła - te archicadowe są bardzo słabe i wolne, staraj się ich używać jako dodatkowych nie głównych bo strasznie brudzą w GI (mulą swoją drogą). Zrób sobie jakiś kształt, np żarówki i załóż mu parametr area light + świecenie w ustawieniach wykończeń.
Nie jestem w stanie zweryfikować materiałów natomiast w oczy rzuciły mi się twoje ustawienia renderingu
po pierwsze - metoda oblicznaia GI irradiance cache - stara słaba i wolna w przypadku Cinerendera
a dałeś jej popalić ustawieniami cieni - nie ruszaj nigdy minimum - ono spowalnia najbardziej. Próbki w tym miejscu niewiele ci pomogą domyślam się że walczyłeś o jakość cieni niestety z tej metody i tych światełek to będzie trwało w nieskończoność
W ustawieniach świateł masz włączone niemal wszystkie możliwe efekty i jakość cieni na 100%
samo to zabije każdy render
Postaraj się trochę zmienić podejście w programach które robia pro renderingi jak cinerender trzeba przyjąć za zasadę - najniższe ustawienia w których wygląda dobrze
Zmień sobie ustawienia renderingu na moje, wyłacz lampy ustaw sobie za plecami swiecacy płaski kształt - to będzie twoje główne źródło światła dla GI zrób render, potem wstaw jedno światełko po drugim - ze standardowymi ustawieniami za każdym razem sprawdzaj efekt na małym renderze, skończ jak będzie wystarczająco dużo światła
-W pozostałych kwestiach
Rendering fizyczny zastępuje globalnymi, ustawienia próbkowania poszczególnych świateł(i cieni) i materiałów, więc poszło szybko, ze względu na złe ustawienia GI dostałeś mnóstwo brudu,
Turboboost to porcedura dostępna dla rend. fizycznego dla nowych procków intela - przyspieszenia polega na szybszym obliczaniu przemieszczeń (słabo) i szybkim podglądzie (to akurat działa), ogólnie skraca czas renderingu na prockach intela w zaleznosci od scen, jak dla mnie - zawsze włączone.
Puszczę jeszcze rendring tej twojej sceny jak się zrobi wrzucę z czasem
zmieniłem ustawienia GI na moje
wywaliłem twoje oświetlenie
dodałem płaszczyznę 80x80 pod sufitem
materiał- włączony tylko kanał swiecenie na 100% i zaznaczone swiatło powierzchniowe w ostatnim
dodałem 2 standardowe światła punktowe - nie zmieniałem im dosłowni nic, tylko kolorek na lekko ciepły
zmieniłem kadr na pionowy pozostawiając rozmiar na dłuższym boku
Efekt na pierwszy strzał - nie bawiłem się w neony i volume light, moim zdaniem czas możnaby jeszcze zoptymalizować
ale jest nieźle 4 min
Mi się jeszcze rzuciły w oczy gigantyczne *.jpg w bibliotece - czy wielkość bitmap może mieć znaczący wpływ na czasy renderingu?
No i pewnie też ta scena tyle "waży"
@Pitruch (przy okazji) - da się jakoś wyczyścić bibliotekę z nieużywanych elementów jednym kliknięciem? (tak jak np. atrybuty)
Win 10, AMD Ryzen 7 2700X, RAM 16GB, GTX 1060 6GB, SSD 128GB + SSD 480GB i inne szpargały...
Duże tekstury to akurat dobrze, powiedzmy nie większe niż 7000px dużo bardziej spowalniają zbyt małe,
jednym klikiem nie - wejdź do biblioteki wewnętrznej, zapisz elementy, wywal, wczytaj do zewnętrznej czyli około 10 klików chyba
No ładnie... Sama migracja biblioteki z wewn na zewn odchudziła do 14mb
To teraz punkt po punkcie:
1. W sumie sam nie wiem co to było z tą kamerą. Prąd odcięło do mózgu
2. O tej hierarchii świateł coś tam czytałem, ale ze względu na to, że łazienka jest zamknięta, to nie bardzo wiedziałem co może być tym 'głównym światłem'. Ale naprawdę mówisz, żebym je wywalił? Nigdy wcześniej nie bawiłem się lampkami, a z tymi efektami (szczególnie sufitowych) kombinowałem kilka dni...
Niestety nie bardzo rozumiem o co chodziło dalej. Przyznam się, że ta terminologia w ustawieniach nic mi jeszcze nie mówi. Wiem, że GI to globalne oświetlenie, ale nie wiem jaki to ma wpływ na render.
Bawiłem się teraz w te kształty, świecenia itp., ale też nie za bardzo wiem co z tym zrobić. Mam tej żarówce nadać materiał szkła z ustawionym świeceniem w opcjach wykończenia + światło powierzchniowe (w postaci kulki) wsadzić do środka tej 'żarówki'?
3. Ustawienia renderingu są zupełnie niezmienione od czasu, gdy zainstalowałem cada na tego kompa. Jedyne, czym się bawiłem to tylko jakość renderingu i cienia
Rozumiem, że min. liczba próbek ma być niezmieniona, a max. zmienić ze 100 na 800 jak u Ciebie na screenie?
Nie wiem czemu, ale jak pobieram Twojego zipa z załącznika, to mi się ściąga plik z rozszerzeniem .renderingscene i nie mogę go niczym otworzyć
4. Tego turboboosta zauważyłem dopiero na AC20 na stacjonarnym, więc po prostu po zakończeniu tego projektu będę musiał uaktualnić moją 19 na laptopie : )
No nic, będę się jeszcze bawił tymi ustawieniami, może coś się uda jeszcze dzisiaj
Wielkie dzięki i tak za próbę pomocy!
A tak btw - bo jeszcze nikt się a propos tego nie wypowiedział - macie pomysły jaka jest przyczyna wolnych renderów tej sceny z krzesłami Klera na obu komputerach? Przypominam, że nie zmieniałem nic w ustawieniach, a szło półtorej godziny...
Nie wnikając w niuanse ustawień samego renderowania to te procesory w brew pozorom są wydajnościowo podobne.
W MBP (zakładam, że jest to i5-5257U z 2015 roku 2R/4W w PassMark daje 4387 puntów ( cokolwiek miało by to tak naprawdę znaczyć )
W stacji roboczej X5667 z 2010 roku 4R/8W w PassMark daje 4722 puntów.
Czyli jak widać prawie to samo mimo, że wątków dwa razy więcej.
W świecie CPU pomiędzy 2010 a 2012/13 rokiem sporo się działo. Potem nastąpiła stagnacja i w tym roku znowu mamy mała rewolucje.
ad. 2 plik .renderingscene to ustawienia renderingu - importujesz je przez zakładkę "sceny/wybierz modyfikuj sceny" w ustawieniach renderingu
- jak zaimportujesz moje ustawienia - nie będziesz się musiał martwić bo dostaniesz te które ustawiłem
ad. żarówka lub kształt - po prostu materiał świecący, w ustawieniach materiałów wyłączasz wszystkie kanały oprócz "świecenie" i w kanale "iluminacja" zaklikujesz "światło powierchniowe GI"
dostaniesz ładne światło typu Area light - w dodatku szybsze i lepsze od tego z biblioteki standardowej.
ad Turboboost - ta opcja była nowością w v20 - koniecznie aktualizuj bo 19 miała starszy cinerender i ustawienia z 20 nie będą wchodziły.